Still, many managers I coach find themselves frustrated that delegating through, handing over a task or assignment, doesn’t work. They discover the work isn’t done right or on time — or worse, they end up spending even more time fixing the problems than if they’d done it all themselves. So.. they rather do it themselves. Result: overachieving, working too operationally, and no time to analyze and personally grow strategically. There are four common reasons why most of us think why delegation fails. My direct reports have a:
Tuesday 06 June 2023 hits: 9272Welk gedrag geeft je energie en welk gedrag gedrag kost je energie? Zoek je Energie vreters en
Tuesday 09 May 2023 hits: 11806
My client says that she is impatient and compelling and does not realize her goals with her team. You don’t need to be the boss to be a leader says this article and I agree.
Here are three actions you can take to hone your leadership skills right now and become a highly respected and influential team member.
Here are six reasons why you shouldn’t worry about putting off to tomorrow what you could do today:
Monday 27 March 2023 hits: 13248Met dit plaatje heb ik mijn client laten zien dat het een vicieuze cirkel is waar zij als pleaser inzit en dat de teleurstelling in de ander op deze manier ontstaat.
Monday 13 March 2023 hits: 11394MOE, zonder fysieke oorzaken, ontstaat vaak niet omdat we te veel GEDAAN hebben. We hebben vaak te veel GEDACHT, GETOBT. Analyses van deze gedachtes helpen ons om de oorzaak te ontdekken. En de realiteit er van te beoordelen.
Monday 13 February 2023 hits: 11607This article was sent to me and I like to share it because I recognize that we tend to project and ask questions according to our own preferences.
Thursday 26 January 2023 hits: 12189Coaching leads sometimes to leaving the current job and starting a new job. I am always excited when people make a shift when they realize they are not being appreciated, or not being intellectually challenged, burned or bored out, or expected to work too many hours.
Monday 14 November 2022 hits: 15146We talk about Ego when clients experience issues in collaboration. The first step is awareness – you need to start to become aware of when you’re ego is playing up so you can stop it before it’s too late! 10 signs:
Thursday 03 November 2022 hits: 13554
In de zomer hebben we meer tijd om na te denken of we nog tevreden zijn met ons werk. Hieronder staan vragen die betrekking hebben op vijf verschillende aspecten van werk. De analyse van de antwoorden kan je helpen duidelijkheid te geven over:
Everyone knows what it feels like to have a pit in your stomach as you weigh a decision. Scientists call the stomach the “second brain” for a reason. There’s a vast neural network of 100 million neurons lining your entire digestive tract which points to the gut’s incredible processing abilities.
Tuesday 05 July 2022 hits: 14939 My client finds himself avoiding confrontation for the following reasons:
- Fear of rejection when standing up for himself.
Jumping to conclusions is a common reason for conflicts and irritation. And a very common issue to be discussed during the coaching. When we jump to conclusions, we make unwarranted assumptions based on limited information. This type of thinking allows us to make decisions quickly, but it also means that these decisions are quite often wrong. We think we can tell what others are thinking without having any evidence to back up those often-negative assumptions. Or we are so convinced of our right and beliefs that we project our beliefs onto others. How to Reframe Your Conclusions?
"Mijn collega zit totaal in mijn allergie ", wordt vaak genoemd als ik cliënten vraag om een lijstje te maken van wie/wat geeft je energie en wie/wat kost je energie.
Monday 04 April 2022 hits: 20983Het hebben van controle, vnl. op processen, zit veel van mijn cliënten in de weg. "Ik wil geen micromanager zijn ik ben notabene zelf allergisch voor een micromanager. Maar ik wil wel controleren of alles goed gaat, ik ben een perfectionist." En met deze bevestiging dat het zijn van een perfectionist een goeie eigenschap is, houden we het controle systeem in stand.
Monday 21 February 2022 hits: 17969
Maar liefst twee derde van de CEO’s ontvangt geen coaching of extern advies ten aanzien van hun leiderschapskwaliteiten, terwijl 100% aangeeft hier wel voor open te staan. Uit een enquete waarin 200 CEO’s en andere topfunctionarissen ondervraagd zijn over hun ervaring met en mening over leiderschapsadvies. Hieronder een korte samenvatting van het onderzoek op basis van een interview van Gretchen Gavett met de twee auteurs van het onderzoek David Larcker (Stanford University) en Stephen Miles (The Miles Group).
Juist bij succes is coaching van belang. Ondanks het lage aantal CEO's dat een coach blijkt te hebben, geven vrijwel alle CEO's aan open staan voor dit type begeleiding. Raden van bestuur en andere stakeholders zouden daarbij moeten begrijpen dat het inschakelen van coaches het verschil kan maken tussen een goede organisatie en een visionaire organisatie.
I hear from more than one client lately that they find it very difficult to talk about their mental health at work. I read the following:
My client knows that she irritates others with her procratination. She wants an insight in this habit. We analyzed to see if her perfectionism created a loop. Because she has a fear of being unable to complete a task perfectly, she puts it off as long as possible. Her assumptions and convictions:
I hear from many new clients that the pandemic made them think about their next step.
Working every day online, made it so clear to some of them, that they were bored with their job and that working in the office had in the last years distracted them from realizing this:
“The colleagues I work with are really fun.”
“My boss really appreciates what I am doing”
“I was busy with pleasing others and realize now that I was not developing myself anymore.”
“I have online been listening more critical to my manager and realized that he drains my energy”
If you feel this also this it is the time to prepare yourself for the job market prepare the following:
“Jonge advocaat wil leven naast werk” las ik in het FD van 4 mei jl. Voor mij geen nieuws. Ik coach veel jonge en minder jonge advocaten die vragen hebben over work-life balance, omgaan met autoriteit en twijfels hebben of de werkcultuur en de branche wel bij ze past. We maken een analyse waar de twijfels en irritaties in zitten. We koppelen dit aan hun persoonlijke effectiviteit. Wat heb je nodig? Waar ligt je ontwikkeling? En veelal is de keuze dan al gemaakt: Stay or Go?
Twee cliënten begonnen een maatschap. De meeste cliënten blijven en vinden een vorm die hen past. Een aantal ging het bedrijfsleven in.
Tevens ben ik het helemaal eens met het artikel dat er geluisterd moet worden naar de nieuwe generaties en hun behoeftes en dat, voor hen, geld verdienen een minder grote drijfveer is.
My client was a Stay-at-Home mom for 7 years. She doubted if she could go back into the job market, working at the same level as she did when she left it. Her doubts were mostly based on assumptions and not based on reality checks.
Deze week sprak ik met een manager over hoe lastig het is, vanwege thuiswerken, om onrust in haar team weg te nemen. Verbaal en non-verbale signalen over onvrede moet je toch ook oppakken. Maar hoe? We brainstormden over een virtuele heisessie en dit was onze uitkomst:
During an online training last week I heard Young Professionals tell me over and over how difficult it is for them to give and to receive feedback. Research shows that not getting feedback is very often why people leave the job. They say the following:
As a coach, I believe, it is through questions that we develop. Especially leaders, when you find yourselves in the midst of crisis and uncertainty, you should ask powerful and inspiring questions. Eventhough you might think that people look to you for answers!
Asking questions well can put you on the path to solving intractable problems and will also help you connect with your team and, counterintuitively, to earn their trust. Those questions should be big in scope: What new opportunities have emerged that we don’t want to miss? How might we use new technologies to change our business model? And you should involve others in answering those questions —employees, stakeholders, and even customers. Doing so can not only help you generate better answers, it can also help you to change your organization’s cult. The kind of questions leaders need to ask are those that invite people to come together to explore major new opportunities that your organization hasn’t identified yet. Rather than on the existing activities of the organization. Here are some examples:
Executive coaching can help you develop your fullest potential, make you aware that there should be an alignment between the company you work for, your personal values and the purpose why you work. Here are seven core characteristics that differentiate leaders who evolve through coaching from those who don’t.
• Openness to experimentation; taking risks.
• Ability to look beyond the rational; like looking at fear, anger, irritations and pride.
• Willingness to take responsibility; you can shape your future.
• Capacity for forgiveness; stop defending that you were right.
• Self-discipline; let go of ways of thinking that made you successful in the past.
• Ability to ask for support; share goals and listen out of curiosity and learn from others through asking feedback.
• Invest in time and effort.
Vroeger durfde ik niet te vertellen dat ik, als ik sentimenteel was, The Sound of Music film ging kijken. In de kerstweken mag het weer van mijzelf. Ik begrijp nu beter, door de uitleg van Jan Pieter Koch, musicoloog, waarom deze film zo verslavend is.
De melodieën van Rodgers en teksten van Hammerstein hebben het gebruik van muziek in deze film, zo uniek gemaakt en daarom word je steeds geroerd. De muziek is de kracht die een plotwending geeft. Maria staat voor levensvreugde. Zij brengt weer leven, door muziek, in het strenge koude huis van de Von Trapp’s. Wat je ziet en wat je hoort, wat je registreert en wat je weet, herhaalt zich keer op keer als een perpetuum mobile van het diepste verlangen naar geluk. Alles wat we diep in ons hart willen gebeurt in The Sound of Music.
Muziek en poëzie zijn zo goed geïntegreerd, dat de toeschouwer zich nauwelijks bewust is van de effectieve toonsoorten en metrums die het gemoed en niet het verstand aanspreken.
Op weg van het klooster naar de Von Trapp’s reflecteert Maria zichzelf, door het zingen van het lied Confidence en bouwt ze zelfvertrouwen op, spreekt zichzelf moed in en stelt zichzelf gerust.
Ze verbindt zich met de kinderen door solidair te zijn, ze niet te verraden en ze gerust te stellen. Ze confronteert de vader en leert hem dat hij door muziek zich weer kan verbinden met zijn kinderen. En als dat gebeurt krijg ik, net als vele anderen, altijd kippenvel en rolt er een traan over mijn wang. Daarna zie je dat vertrouwen en durf hen de vrijheid geeft.
Geniet van de komende weken, kies een film die je ontroert en omarm de emotie.
Interview met Jan Pieter Koch
My client graduated with the highest honors, and moved up the corporate ladder quickly, and accepted, or should I say was deceived, many large responsibilities through different assignments. Within a couple of years, she was, at the age of 26, advising the board. She was, in everyone's estimation, an "A player"—one of the gifted and productive employees. She consistently overperformed, and her boss said she did great work. She though worked harder and harder. But although she received many compliments, she missed a non-judgemental mentor to learn from. She felt under-appreciated and stressed almost leading to a burn-out. She was already looking for another job. Through coaching, she got an insight that it is not the job but that she is striving to satisfy an inner need for recognition based on low self-esteem. She was working extrinsically instead of intrinsically driven. Certainly, managers aren't therapists or executive coaches, and they don't have to be. But it will help managers if you try to understand what makes these employers tick. If we do not carefully manage the often-unconscious needs of these over-performers for appreciation, they will bum out in a way that is damaging to themselves and unproductive for the company.
If I could just plan my schedule better I will get more done. I recognize this thought, or should I say assumption, and so does one of my clients. He and I and many others struggle with the fact that we think this all the time but we still don't feel very productive. We are often falling short of our daily goals for progress. And then we "punish" ourselves again with the thought that we should plan our schedule better. A Catch 22 thought!
It wasn’t until it dawned on me when I read this article in HBR: Being prolific is not about time management. There are a limited number of hours in the day, and focusing on time management just makes us more aware of how many of those hours we waste.
A better option is attention management: Prioritize the people and projects that matter, and it won’t matter how long anything takes. Attention management is the art of focusing on getting things done for the right reasons, in the right places and at the right moments. So start the day with sitting back and analyze what needs to be done and why instead of when.
Vragen stellen zit in mijn bloed. Ik ben nieuwsgierig en vraag naar verhouding, verbinding en context. Ook al hou ik mijn mond deze vragen spelen zich constant af in mijn hoofd.
Nu las ik in de Correspondent dat Hoogleraar Martin Walton het “verhoudingskunde” noemt. Mooi gezegd!
Hoe verhouden mensen zich tot de dingen die hen overkomen? Hoe verhouden ze zich tot de rollen die ze spelen/ werk/ privé? Of de rollen die ze niet meer kunnen spelen door ziekte, demotie, ontslag of burn-out. Hoe verhouden ze zich tot die ervaring van verlies? Mijn ervaring met deze verhoudingskunde is
The remote work measures taken in response to Covid-19 have caused the digital economy to grow more rapidly than ever before, along with our “always on” culture and the stresses of managing work-life balance.
Sunday 06 September 2020 hits: 19629Clients tell me that they like working remotely part-time, but it also burdens them with additional demands on their time
Spending weekends or holidays working undermines one of the most important factors that determine whether we persist in our work: Intrinsic Motivation. We feel intrinsically motivated when we engage in activities that we find interesting, enjoyable, and meaningful. Research shows that working during leisure time creates internal conflict between pursuing personal and professional goals, leading us to enjoy our work less. Yet, we also uncovered a solution to this problem: reframing time off as “work time” can help us maintain intrinsic motivation for our work.
Similarly to how we think of Monday as the “start of the week”. When we engage in work during the time that we think of as leisure time, such as the weekend, we experience conflict between our expectations and reality, and as a result, we find our work less engaging and less meaningful.
Looking at the four strategies in light of MBTI personality type can help you identify how to use them most effectively to reduce the negative effects of being always on. Especially useful since we are working from home.MBTI test
1. Create time and space to switch off.
If you have extraversion preferences, recharge by doing something active, perhaps with others (even if that happens virtually while you’re social distancing). If working from home, make sure to take breaks. Go for a walk or a run if you can, or do something new and different. Some extraverts find it helpful to leave their devices in another room when they’re de-stressing. Keep in contact with others, and use video, not just voice.
In the last year, I met more “Millennial” clients who experience stress through their own perfectionism and fear of failure.
Do you lead millennials? Then you can help them put this conviction into perspective.
Be a mentor! Create an organizational culture in which they can learn from mistakes. Gaining responsibility to develop their professionalism and control options to adapt their working conditions to their lives. The more flexible the boss is, the more motivated and loyal millennials are to their employer. Persistent myths are circulating. These young ones would be spoiled and impatient and would not accept authority. In reality....
Clienten vertellen me dat ze met het thuis werken effectiever zijn en dat ze hierdoor ook leren dat in die extra tijd niets doen niet lui zijn is. Maar juist de creativiteit bevordert. Je vervelen is OK!
Uit het onderzoek TIJDSBESTEDING van het Sociaal en Cultureel Planbureau blijkt dat 45 procent van de Nederland zich gedurende de werkweek opgejaagd voelt en 10 procent 'bijna altijd.' Vijf jaar eerder, tijdens het één na laatste tijdsbestedingsonderzoek, lagen die percentages veel lager. Tijd om te leren uit het raam staren als nuttig te ervaren.
"Er wordt niet naar mijn mening geluisterd, daar word ik zo moe van." Dat hoor ik cliënten zeggen. En dus wordt er meer en meer tijdens vergaderingen gezwegen. Het komt volgens Marjolein Quené omdat het Angelsaksische model ons Rijnlandse model soms overruled. Een manager functioneert daardoor bij de gratie van de standaardisatie; dan kun je nl de bedrijfsvoering in financiële termen neerzetten en creëer je tastbaar "resultaat" en.... aandeelhouderswaarde. Er wordt dan minder rekening gehouden met de belangen en motivaties van de mensen. Ook al lijkt het niet efficiënt we zullen met elkaar in gesprek moeten blijven over wat voor ons van waarde geldt in plaats van alleen de financiële waarde als doel te stellen. Als je je mond houdt gebeurt er niets. Je kunt......
Gaat je functie binnenkort veranderen? Denk je dat je baan op de tocht komt te staan? Neem nu de tijd om je CV en je profiel “marketable” te maken. De CV begint met een Persoonsprofiel. Beschrijf in je persoonsprofiel wat jou onderscheidt en wat je nieuwgierig maakt en in welke omgeving je het beste tot je recht komt. In de “Ik-vorm” beschrijf je in 6-7 zinnen wie je bent, wat je kunt en wat je zoekt. En gebruik vooral je eigen woorden. Vermijd te veel competentie termen. Het schrijven van een profiel is een proces. Neem er de tijd voor. Laat anderen het lezen en bekritiseren. Vind je het moeilijk om jezelf te beschrijven begin dan met het maken van een moodboard. Hierbij een aantal voorbeelden van clienten van mij:
I am, like most of you, working from home. I "tele-coach". It works well. I should be relaxed but I feel restless/anxious. I find that the most difficult part of this pandemic is the uncertainty we are all facing. Uncertainty about our health. Uncertainty about how long we have to stay home. Uncertainty about our future plans. Uncertainty about our jobs. Uncertainty about the economy. What to do?
First, it’s important to understand that fear is a basic human mechanism. It helps us survive. But fear mixed with uncertainty can lead to something quite bad for our mental health: anxiety. And when anxiety is spread by social contagion it can lead to panic.
Taking a mindful pause works by keeping the thinking parts of our brains “online” so we can help rather than hinder. Taking a moment to pause in stressful situations, whether that means you take three deep breaths or simply pay attention to the feeling in not-anxious parts of your body (like your feet or your hands), helps ground you in calmer emotions.
Breath and ask yourself: What do I need to do this hour?
Innovation is a management buzzword . In fact, it has been the buzzword for so long, you could say we’ve developed a cult around it. There is only one problem: We managers might love innovation. But most of our employees hate it. The word “innovation” might speak to your external stakeholders, but when it comes to engaging your employees, it’s time to stop using the word. Research shows why:
Ik zat in de auto en hoorde dit liedje van Klein Orkest. De tekst trof mij. Tijdens mijn coaching gesprekken hoor ik mensen praten over de toekomst, hun carrière pad en of over hoeveel jaar ze nog "moeten". Of over hun relatie die niet goed is. We hebben het dan over het beïnvloeden van het huidige leven en wat het betekent om niet te blijven zitten waar je zit. Deze tekst inspireerde mij om nog bewuster te kiezen wat goed voor mij is. Ik hoop dat deze tekst jullie ook inspireert.
In my own work as a leadership coach, I have recognized when leaders delegate successfully. It’s important for delegators to set aside their attachment to how things have been done in the past but reward novel approaches that work by doing the following:
While it seems counterintuitive, strong performance in your role doesn’t equal job security. I’ve seen plenty of firsthand evidence of this through coaching a wide range of executives in diverse industries. Research supports this reality as well. In a Zenger and Folkman study, 77% of employees whose positions were eliminated had received positive performance reviews in the year prior to their dismissal. As the researchers proved, numerous factors go into a company’s decision to retain or eliminate individual employees. When our position is eliminated, even though when our performance was positive, we get a false sense of security. By recognizing the signs that your job may be in jeopardy, you can take the needed actions to prepare, and make choices that will expand your options in the future.
Sometimes the clues are so subtle that recognizing them is difficult. But being attuned to these 4 underlying messages is critical to career survival.
Het was voor mij een leerzaam en inspirerend jaar. Dank aan allen met wie ik dit mocht delen.
=De gemiddelde leeftijd van mijn cliënten daalde.
=De vraag naar work-life balance nam toe.
=De vraag naar team-leadership versus management nam toe.
Thema’s:
=Gelijkwaardigheid.
=Het minder verpersoonlijken van werk.
=Het omgaan met weerstanden zonder het op jezelf te betrekken en het omgaan met autoriteit als je daar gevoelig voor bent.
Regelmatig hebben we de volgende conclusie getrokken:
'Vertel eens iets over jezelf?'
Een lastige vraag in het sollicitatiegesprek, want hij is zo breed en vaag. Hierbij een aantal suggesties:
50 % of the jobs cannot be automated because of emotion and context.
First, emotion. Emotion plays an important role in human communication. It is critically involved in virtually all forms of nonverbal communication and in empathy. But more than that, it is also plays a role in helping us to prioritize what we do, for example helping us decide what needs to be attended to right now as opposed to later in the evening. Emotion is not only complex and nuanced, it also interacts with many of our decision processes and is difficult to build into an automated system.
Second, context. Humans can easily take context into account when making decisions or having interactions with others.
This weekend I heard two stories from young male adults about feeling guilty towards their parents (father) because of the choices they want to make in their adult live. I thought ...very interesting in this time and age. So I asked them:
“How come you cannot talk about this subject to your parents? “
They said: “Fear for disappointing them and quilt for not being the perfect son.”
When I asked more questions, I heard that most of their thoughts and fears were not real but felt real according to their assumptions. And what they had experienced as a child.
But now we are adults...Unfear yourself.... Let’s learn to talk more as equals about our mutual expectations. And check our assumptions by being explicit in our questioning. F.i.” What does disappointment mean to them?”
Tijdens mijn vakantie las ik het indrukwekkende boek De Keuze van psychotherapeut Edith Eger. Zij overleefde Auschwitz. Ze schrijft: “Lijden is universeel, het slachtofferschap is optioneel. Er zit een verschil tussen ‘het slachtoffer worden van’ en de slachtofferrol’. De kans is groot dat we gedurende ons leven allemaal een keer op een bepaalde manier ergens het slachtoffer van worden veroorzaakt door omstandigheden, mensen of organisaties waar we weinig tot geen invloed op hebben. Zo zit het leven in elkaar. Dat is ‘het slachtoffer worden van’. Het komt van buitenaf. Het is de leidinggevende die tiert, de echtgenoot die slaat, de geliefde die je bedriegt, de discriminerende wet, het ongeluk waardoor je in het ziekenhuis belandt. Daartegenover staat de slachtofferrol, die van binnenuit komt. Niemand kan van jou een slachtoffer maken. Dat kan alleen jijzelf. We worden niet een slachtoffer door wat er met ons gebeurt, maar doordat we ervoor kiezen om vast te houden aan onze slachtofferrol. We ontwikkelen de denkwijze van een slachtoffer: een manier van denken en zijn die star, verwijtend, pessimistisch, bestraffend en zonder gezonde beperkingen of grenzen is. We zitten dan vast in het verleden, we zijn niet in staat te vergeven."
Sunday 08 September 2019 hits: 21639Aan aannames liggen veelal vooringenomen denkfouten ten grondslag. Dit artikel licht deze bias goed toe.
Het menselijk brein is krachtiger dan de krachtigste supercomputer, maar desalniettemin verre van perfect. Een belangrijke tekortkoming van onze hersenen is onze cognitieve bias of vooringenomenheid. Dit beïnvloedt ons beslissingsproces en maakt ons irrationeel. Volgens wetenschapper George Dvorsky zijn er 12 zulke biassen.
Een cognitieve bias is overigens niet hetzelfde als een logische redeneringsfout. Een bias is een inherente beperking van ons denkpatroon. Sommige psychologen beweren dat cognitieve vooringenomenheden ons helpen om informatie te verwerken (vooral in noodsituaties). Ze leiden ons echter ook vaak tot onjuiste conclusies. Het is dus belangrijk om bewust te blijven van hun bestaan. Herken jij jezelf in 1 van deze 12 biassen?
A study revealed that on average recruiters spend 8.8 seconds looking at your CV. So, rather than letting your CV get lost in this ‘Tinderised’ process, you should give them a reason to read on. I give my clients the following assignment: Write in 6 -7 sentences about work that excites you and why tasks match your personality. Describe your added value. Do not repeat what you already mentioned in your CV. Make sure the profile has your "color and signature". Be honest. Let your best friends read it and see if they would have said the same about you. Do not be afraid to mention your preferences. Mention the culture and the kind of company you are looking for. FI; International/ small/working with professionals/
Also mention what you would like to learn and what still makes you curious. Here is an example of one of my clients:
Ruzies kosten veel energie. Onze wederzijdse (andere) verwachtingen zijn meestal de oorzaak. Maar ook als iemand onze gevoelige snaar raakt want dan schieten we in de verdediging of imploderen. Tijd nemen voor de analyse is de snelste en de meest effectieve oplossing. Hierbij een aantal analyse vragen;
Thursday 11 April 2019 hits: 22217Tijdens de coaching stel ik vaak de vraag of de linker hersenhelft niet overbelast is en dat we weer balans kunnen zoeken om de rechter te stimuleren. Dan komen we vaak op zingen. Zingen maakt blij, maar niet alleen dat. Uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat zingen vele positieve bijwerkingen heeft. Zowel op fysiek als mentaal gebied heeft zingen voordelen.
Het geruststellende gevoel zorgt ook voor aanmaak van endorfines, het gelukshormoon, en verlaagt daarmee het stressniveau.
Feedback geven vinden we moeilijk. Maar we willen wel allemaal leren en ons ontwikkelen en daar hoort feedback bij. Gebruik de wederzijdse afspraken en verwachtingen als uitgangspunt. Hierbij een aantal richtlijnen.
Wednesday 27 February 2019 hits: 24824Grenzen aangeven lukt niet alleen met “nee zeggen". Onze grenzen niet goed kunnen aangeven zit in verschillende aspecten van onze overtuigingen. “Ik ben pas goed als….”; Overtuigingen op aannames gebaseerd. Afstemmen van verwachtingen en tussentijds toetsen van die verwachtingen helpt ons om duidelijkheid te krijgen over onze opdrachten en dat we blijven praten of onze taken passen op ons profiel. En daarmee voorkomen we de aannames.
Saturday 02 February 2019 hits: 21748In bijna elke coaching sessie komt het woord 'aannames' wel ter sprake. Byron Katie legt in haar 'Work' heel goed uit waarom we ons daar bewust van zouden moeten worden: “As long as you think (assume) that the cause of our problem is “out there”—as long as we think that anyone or anything is responsible for our suffering—the situation is hopeless. It means that we are forever in the role of victim, that we are suffering because of our thoughts our assumptions.”
Friday 11 January 2019 hits: 29743Lieve mensen, Dank voor de fijne en goede samenwerking in ’t afgelopen jaar. Ik ben door jullie geïnspireerd en heb weer veel geleerd;Van nieuwe perspectieven tot mooie toekomstdromen. Het maakt mij nieuwsgierig wat 2019 ons gaat brengen. Ik wens ons een openhartig jaar toe.
Thursday 10 January 2019 hits: 26705Als je “in between jobs” bent mis je soms de structuur die het werk met zich meebracht. Deze vragen en opdrachten kunnen je helpen om je eigen structuur te maken voor het zoeken naar een andere baan. Kijk welke vragen op jou van toepassing zijn?
Monday 03 December 2018 hits: 30151Visionary bosses can be exciting, fun, and innovative. But the thought that you are the only one who gets anything done and contributes value, accurse often. Here are some helpful strategies for managing up when your boss gets distracted by too many creative ideas.
Wednesday 21 November 2018 hits: 24790Je wilt je bedrijf naar de volgende fase brengen, maar beseft ook dat harder werken je niet verder brengt. Ánders werken wel. Dit zijn zeven tips om je start-up uit te bouwen naar een scale-up.
Tuesday 30 October 2018 hits: 23870Soms verbaast het mij dat cliënten inzichten krijgen doordat ik reflecteer en confronteer. Toen ik dit artikel in De Correspondent las herkende ik dit proces.
Laat je argumenten "grillen" door je tegenstander!
Om uiteindelijk een goed besluit te kunnen nemen, heb je ook een goed debat nodig. Het hoofdingrediënt? Een tegenstander die je met argumenten en jouw "valse" overtuigingen confronteert. Zelf je oogkleppen afzetten is stukken moeilijker. Ondanks al ons wij-zij-denken..
"Wat kost je zoveel energie?" Dit is veelal de eerste vraag die ik mijn cliënten stel. Voorbeelden over bepaalde mensen en bepaald gedrag vliegen over de tafel. Wat zegt dit over ons? We hadden andere verwachtingen. We zijn overgevoelig voor dit gedrag. Tijd om onszelf te analyseren. Is het waar wat ik denk? Wie ben ik zonder deze gedachte? Niet makkelijk maar wel zinvol en zeker de moeite waard als je dit energie-lek wilt dichten. Irritatie wordt daarmee de spiegel van je ziel.
Saturday 08 September 2018 hits: 26072Een klant zei tegen mij dat zij trots was om een perfectionist te zijn. En toen ik vroeg:" en ook een controlfreak"..zei ze trots "ja". Maar ze kwam wel met de vraag hoe ze zich minder druk over haar werk kon maken. Dat ze geen afstand kon nemen. In die tegenstrijdige overtuiging ligt onze ontwikkeling. Ze herkende zich in de Insecure Overachiever.
Friday 29 June 2018 hits: 27300Almost every day I talk about Leadership and learning to listen. We want to talk and explain everything. Also when it comes to giving feedback. But giving feedback starts with listening.
Friday 25 May 2018 hits: 24688Vorige week was ik aanwezig bij een Generatie Proeverij.
Hierin probeerden de 5 generaties die nu actief zijn in het bedrijfsleven hun “anders” zijn aan elkaar duidelijk te maken. Ze zochten naar wegen om hun samenwerking te optimaliseren.
Many of my expat clients talk about multicultural leadership. I learned that it involves deep immersion within different cultures to understand their values and specific context. Only through knowing other cultures deeply can we effectively connect the dots between them and highlight meaningful differences between cultures that impact business strategy and collaboration. Address the following 4 issues to understand each other better.
Tuesday 27 March 2018 hits: 27444
" Are you critical about the meetings that you should attend " is often my question when I hear my clients talk about their energy drains. Look at the research figures below:
De laatste jaren hoor ik steeds meer medewerkers zeggen dat ze geen manager nodig hebben die alleen bezig is met "Het managen". De specialistische voormansrol is van deze tijd. Daarnaast zou je per opdracht moeten bepalen wat voor een type manager je nodig hebt of welke rol jou, als manager, het beste past. Onderstaande 8 archetypes kunnen je hierbij helpen. Ook in een 360 graden feedback bij collega's te gebruiken.
Afgelopen week sprak ik met een client over afhankelijkheid. Ze zei dat ze de ander nodig had om zich gewaardeerd te voelen. Dit artikel van Remko van Broekhoven ( School of Life) licht deze afhankelijk goed toe. We denken dat we de ander nodig hebben om gelukkig te zijn in onze relaties zowel werk als privé. We creëren hiermee echter een wederzijdse afhankelijkheid. We begrijpen dan ook niet waarom we afgewezen worden; Ontslag of scheiding!
Miscommunicatie, op het werk, over wat waar of niet waar is, kost veel energie en wordt veel tijdens de coaching besproken. We verdedigen ons snel op de voor ons zo belangrijke feiten en waarheden. Door op een andere manier naar waarheid te kijken overbrug je de kloof tussen de verschillende realiteiten waarin we leven en die daarmee in potentie het wantrouwen tussen mensen onderling kan verkleinen. Ik vond de samenvatting van een essay van Rob Weinberg hierover heel verhelderend.
Vorige week sprak ik een manager die zo resultaat gedreven was dat, door zijn ongeduld, hij zich niet bewust was dat zijn managementstijl vol zat met aannames. Wel ergerde hij zich vaak aan zijn medewerkers dat ze niet deden wat hij verwacht had.
Bijvoorbeeld:
Bij de School of Life volgde ik een workshop over “ Zin in je werk”. Er werd gewerkt met een model van René Gude. Dit model hielp mij na te denken of wij ons werkplezier zouden kunnen verbeteren als we de volgende 4 vragen over ons werk beantwoorden :
Zinnelijke: Wat we proeven ( is bv de koffie wel lekker?)
Zintuigelijke: Wat we zien ( kan ik iets in mijn omgeving verbeteren voor het oog?)
Zinrijke: Hoe we communiceren ( zou ik iets anders willen horen /spreken?)
Zinvolle: Sta ik achter de doelen van mijn werk? ( passen deze bij mijn leven?)
Spanning op het werk ontstaat vaak als we bang zijn om onze baan en daarmee onze zekerheden te verliezen.
Monday 26 June 2017 hits: 27285Bij de ene persoon is het focussen en plannen een tweede natuur bij de ander dus niet.
Het beter begrijpen van onze voorkeuren helpt ons bij het accepteren van elkaars gewoontes. Tot je er zelf last van krijgt ga je het gedrag toch niet veranderen en zul je je voorkeur blijven handhaven.
When I read this article I recognized the "what do i really value?" question . Many of us today expand the role of work beyond just earning a living and expect our careers to provide opportunities for personal growth and fulfillment. But when you ask people directly, you don’t always get a clear picture of what they really value.
Friday 21 April 2017 hits: 27320De Nederlandse manager overschat zichzelf. U denkt over motivatiekracht te beschikken? Vergeet het maar. Daar denken uw ondergeschikten heel anders over. De resultaten van een leiderschapsenquête.
Monday 10 April 2017 hits: 33949Verpersoonlijken; Zaken veel te veel op jezelf betrekken. Verborgen narcisme? Mensen met een lage zelfwaardering zoeken steeds naar bevestiging en geruststelling. Ze zijn meer extrinsiek- in plaats van intrinsiek gedreven.
Friday 10 March 2017 hits: 33638In het FD las ik 25/2/17 een interessant interview met Andrea Maier over ouder worden en ons leven hier anders op inrichten. Ook ons werk!
Friday 03 March 2017 hits: 24944De klassieke autoriteit is verdwenen zegt Paul Verhaeghe in zijn boek Autoriteit. Iedereen voelt dat en verlangt naar een herstel van autoriteit; gezagdragers door de groep geautoriseerd!
Sunday 19 February 2017 hits: 30508‘Wees geduldig jegens alles wat nog onduidelijk is
in je hart.
"Ons alarmsysteem gaat te vaak af". Dit lees ik afgelopen zaterdag de 11e feb 2017 in de NRC en trekt meteen mijn aandacht. Ik hoor in mijn praktijk nog steeds te vaak " te druk" en teveel stress.: keuzestress, faalangst.
Monday 13 February 2017 hits: 26314Vragen staat vrij! En door het stellen van de juiste vragen kunt u veel te weten komen. Maar soms zijn vragen niet bedoeld om een antwoord te krijgen. Het stellen van vragen kan een communicatief doel hebben, waar u nou niet meteen aan zou denken.
Wednesday 21 December 2016 hits: 257428Teambuilding wordt vaak bedacht als een extrinsieke oplossing van een intrinsiek probleem. Jammer genoeg hebben alleen de mensen die al goed kunnen samenwerken plezier bij zo'n dag. Toen ik onderstaande lijst las van pijnlijke ervaringen heb ik tranenlachend van de herkenning moeten toegeven dat ik ook wel eens als manager en als medewerker aan deze teambuilding uitjes heb meegewerkt!
Monday 12 December 2016 hits: 24826Als we loyaal zijn en betrokken en ons verantwoordelijk voelen en we irriteren ons tóch aan het feit dat er niet naar ons geluisterd wordt....dan..... zijn we waarschijnlijk
Thursday 20 October 2016 hits: 27120Old school versus New School is een terugkerend onderwerp tijdens de coaching.
Dit is vaak ook de oorzaak van ergernissen; de Generatiekloof zeggen we dan...Jammer...
Ik ben een voorstander van een 360 graden feedback ter ondersteuning van ons zelfinzicht.Ik las hierover het volgende in het FD van 16/9/16 geschreven door Manfred Kets de Vries dat ik als volgt samenvat:
Wednesday 05 October 2016 hits: 25721Delegeren is een veel voorkomende vraag in de coaching. Veelal vanuit een controle systeem durven we niet los te laten. Hieronder enkele tips. Maar de eerste vraag die we onszelf beter kunnen stellen is " Wat maakt dat ik niet durf los te laten? En hoe functioneel is mijn controle systeem?"
Wednesday 03 August 2016 hits: 27432Uitstelgedrag (procrastination) komt veel voor. Uit een groot meta-analytisch overzicht blijkt dat uitstelgedrag nadelig is voor de gezondheid, welvaart en geluk wanneer het je stress oplevert.
Monday 25 April 2016 hits: 26402" Ik kom in mijn praktijk veel clienten tegen met deze work/life balance vraag. Dat zijn geen sukkels! Dat zijn intelligente, betrokken, empatische mensen. Te veel geven is niet sukkelig.. dat gedrag is gebaseerd op een valse overtuiging. Te druk is geen time-management probleem!
Friday 04 March 2016 hits: 26301Samenwerking wordt moeilijk als we ons werk verpersoonlijken. Dan betrekken we zaken teveel op onszelf en projecteren dit op de ander. Dit vraagt om een goed zelfbeeld.Daarnaast zijn onderstaande tips heel praktisch om gedragsverandering in te zetten.
Tuesday 23 February 2016 hits: 26447Focus en richting aan je werk geven via een persoonlijke (SWOT) Sterkte en kansen analyse.
Wednesday 10 February 2016 hits: 25943We gaan de ander weer ontdekken als iemand waar we niet alleen iets mee moeten, maar ook kunnen.
Saturday 16 January 2016 hits: 22044Bewijzen verleidt ons tot:
Monday 16 November 2015 hits: 81515Baas als coach en vertrouweling
Tuesday 20 October 2015 hits: 23520https://generatieyblog.wordpress.com/2014/12/17/alles-en-meer/
Saturday 17 October 2015 hits: 38524Falen is niet erg, het hoort bij onze ontwikkeling!
Sunday 11 October 2015 hits: 29773Yoram Mosenzon non-violent communication.
Monday 05 October 2015 hits: 23434Pagina 1 van 2