Laat je mening horen; menselijke waarde versus aandeelhouderswaarde
"Er wordt niet naar mijn mening geluisterd, daar word ik zo moe van." Dat hoor ik cliënten zeggen. En dus wordt er meer en meer tijdens vergaderingen gezwegen. Het komt volgens Marjolein Quené omdat het Angelsaksische model ons Rijnlandse model soms overruled. Een manager functioneert daardoor bij de gratie van de standaardisatie; dan kun je nl de bedrijfsvoering in financiële termen neerzetten en creëer je tastbaar "resultaat" en.... aandeelhouderswaarde. Er wordt dan minder rekening gehouden met de belangen en motivaties van de mensen. Ook al lijkt het niet efficiënt we zullen met elkaar in gesprek moeten blijven over wat voor ons van waarde geldt in plaats van alleen de financiële waarde als doel te stellen. Als je je mond houdt gebeurt er niets. Je kunt......
...ruimte creëren door met elkaar in gesprek te gaan. Terug naar de waarde van het bedrijf. Hoe gaan we ons weer onderdeel voelen van het grotere geheel?
Wat betekent deze baan voor ons? Waar streven we naar? En waarom is dit waardevol? Maak een onderscheidt hoe de werkrelatie nu is en hoe hij volgens jou zou moeten zijn. Terug dus naar de verbeeldingskracht.
En…heb het lef om elkaar kritische vragen te stellen vanuit je eigen waarde behoefte. Maak ruimte om de dialoog op te zoeken.
Laat mensen zelf nadenken over hun vakmanschap en hoe ze dit zo goed mogelijk kunnen uitoefenen. Stimuleer de ongeremde nieuwsgierigheid en praat over intrinsieke motivatie.
En een stip op de horizon? Als je stappen samen zet beweegt die stip vanzelf mee. Marjolein Quené in gesprek met Lex Bohlmeyer