Samenwerken met “moeilijke” types; klagers, treuzelaars, uitstellers
"Mijn collega zit totaal in mijn allergie ", wordt vaak genoemd als ik cliënten vraag om een lijstje te maken van wie/wat geeft je energie en wie/wat kost je energie.
Als we deze ergernis op de ander of op onszelf betrekken kost deze samenwerking ons veel te veel energie. Sterker nog, we kunnen van dagelijkse ergernis, ziek worden. Hoe hier mee om te gaan?
Ik ga er van uit dat we niets voor niets doen. Elk gedrag heeft m.i. een Bewuste of veelal Onbewuste reden. Zowel voor de “ lastige” als degene die zich ergert!
We zijn allereerst geneigd om de ander te corrigeren, tips te geven en onze goede ervaringen op een ander te projecteren. Jammer genoeg werkt dit niet. Hoe vaak heb ik dit al niet gezegd?” We blijven ons aan dezelfde mensen en aan hetzelfde gedrag ergeren.
Waarom ergeren we ons wel aan de ene en niet aan de andere persoon? Of waarom ergert een collega jou wel en een ander heeft daar totaal geen last van?
- Ergernissen hebben allereerst te maken met onze verwachtingen: “Dit is toch niet normaal?”
- Maar ook met hoop: “Zo zouden we het toch gaan doen? Hier hebben we het toch over gehad? Anders halen we het resultaat nooit.”
- En met behoefte: “Kunnen we even stil zijn zodat ik iets af kan maken? Ik moet eerst hierover nadenken voordat ik in de doe-stand kom.?"
Door onze ergernissen te erkennen en te herkennen kunnen we onszelf en onze behoefte en verwachting analyseren. En daarmee kunnen we een keuze maken hoe we met de ander omgaan.
Een goeie samenwerking begint met afstemming door middel van doorvragen. Maak een checklist van alle "wat doen we als " en "hoe werkt dit voor jou" vragen.
Moet je toch een gesprek aangaan over je ergernis op iemands gedrag. Weet dan dat het een bepaald gedrag is dat je ergert. En dat het niet de hele persoon is. Zoals we tegen kinderen zeggen " ik ben niet boos op jou maar op wat je doet". Hierbij een suggestie voor vragen:
- Ik vind dat onze samenwerking soms stroef verloopt, ervaar jij dat ook?
- Laten we nog eens opnieuw kijken naar wat we hebben afgesproken. Inhoudelijk en procesmatig ( wat en hoe). Wat was daarin jouw verwachting?
- Ik zie dat jij een andere werkwijze hebt dan ik, ik neig om te denken dat iedereen op dezelfde manier werkt :-) maar hoe werkt dat bij jou?
- Wat zou voor jou prettig zijn in de samenwerking met mij?
- Wat spreken hier nu over af en wanneer gaan we weer zitten om te kijken of het nu voor ons beiden beter gaat.