Effectieve samenwerking in 5 stappen
ExpiredSamenwerking wordt moeilijk als we ons werk verpersoonlijken. Dan betrekken we zaken teveel op onszelf en projecteren dit op de ander. Dit vraagt om een goed zelfbeeld.Daarnaast zijn onderstaande tips heel praktisch om gedragsverandering in te zetten.
1. Je kwetsbaar opstellen:
a. “ Ben ik nog iets vergeten?”.
b. “ Klopt het dat ik nog niet een reactie van je gekregen heb?"
c. “ Ik denk even hardop met je mee”.
d. " Wat vervelend dat je geirriteerd raakt, wat zou ik voor je kunnen doen?"
Deze communicatie is op samen gericht en niet op ego gericht.
2. Bespreek elkaars functioneren op inhoud en proces door het over de toegevoegde waarde van een ander te hebben. Die moet je natuurlijk wel weten.
a. “ Wil jij eens met mij meekijken want dit kun jij beter dan ik”.
b. “ Dit is volgens mij een klus voor jou”.
c. “ Dat moet je mij niet laten doen, ben ik niet goed in en dan stel ik het uit”.
d. “ Dat moet jij zeker niet gaan doen. Daar ligt niet jouw kracht”.
3. Resetten van het teampatroon.
Door meer naar ieders talenten te kijken kun je ook zien wat belemmerde factoren zijn die doorbroken kunnen worden.
Je kunt bijvoorbeeld een initiatiefvolle manager en afwachtende medewerkers resetten; sub-groepjes opheffen of werkgroepen initiëren.
4. Evalueer regelmatig de onderlinge communicatie. Zet het 1x per kwartaal op de agenda.
5. Bewaak dat agendapunten over het proces en over de inhoud niet door elkaar lopen.
• Zet de juiste onderwerpen op de agenda.
• Wie is er eigenaar van dit onderwerp?
• Bereid je voor op een onderwerp voordat je een discussie begint.
• Definieer waar de discussie alleen over mag en moet gaan.
• Maak besluiten werkbaar en denk niet alleen in idealen.
• Wie aanzit moet participeren; een toegevoegde waarde hebben.
Bron: Het Samenwerkingsmodel