“Ik moet meer empathie tonen naar mijn teamleden.”
Verlopen
Deze coachvraag hoor ik opvallend vaak van mannelijke managers – veel vaker dan van vrouwelijke.
Wanneer het gevoel van ‘ik moet het weten’ in de weg zit, onderzoeken we in coaching waar dat vandaan komt.
Want pas als je vertrouwt op wat je kunt én durft te leren, ontstaat vanzelf meer empathie en een ruimere blik.
Interessant genoeg laat onderzoek zien dat in veel wetenschappelijke en zakelijke omgevingen, het stellen van vragen ook gezien wordt als een teken van zichtbaarheid en assertiviteit — maar dat dit anders werkt voor mannen dan voor vrouwen.
In westerse culturen wordt ‘weten’ bij mannen vaker beloond dan ‘nieuwsgierig zijn’.
Jongens krijgen complimenten voor “slim zijn”, meisjes voor “hun inzet” of “hun interesse”.
Daardoor voelt voor veel mannen ‘niet weten’ als een verlies van status:
“Ik zou dat eigenlijk moeten weten.”
Onderzoek naar de 'gendered socialization of competence' laat zien:
-mannen zoeken vaker bevestiging van wat ze weten,
-vrouwen vaker verbreding van kennis.
Geen wonder dat veel mannelijke managers minder vaak vragen stellen — niet omdat ze niet willen weten, maar omdat het kwetsbaar voelt om te zeggen:
“Ik weet het nog niet — wil jij me helpen begrijpen?”
Toch is nieuwsgierigheid juist een kracht, geen zwakte.
Het oude script: “Ik moet het weten.”
Het nieuwe: “Ik wil het begrijpen en leren van de ander.”
Vooral in dit tijdperk van #AI zou #empathie de meest waardevolle vaardigheid voor managers en professionals kunnen zijn.
Het is de vraag die ons ontwikkelt.


