Loomancoaching
Gepubliceerd: Tuesday 23 June 2015 hits: 3334

Werk je samen met een klager, treuzelaar, parasiet, betweter, muggenzifter, uitsteller, zwartkijker, bemoeial of agressieveling? Als we deze ergernis op de ander of op onszelf betrekken kost deze relatie ons veel te veel energie. Sterker nog, we kunnen er echt ziek van worden. Hoe hier mee om te gaan?

 

We doen niets voor niets. Elk gedrag heeft een Bewuste of veel Onbewuste reden. Zowel de “ lastige” als degene die zich ergert!

Door (met bijvoorbeeld een coach) naar ons gedrag te kijken kunnen we veelal door analyse van dit vicieuze gedrag inzicht krijgen in hoe dit te doorbreken. Dit gaat alleen lukken als je er zelf veel last van hebt. Niet als de ander er alleen maar last van heeft :-! Jammer genoeg!!!

We zijn geneigd om ons aan het gedrag van de ander te ergeren en om de ander te corrigeren, tips te geven en onze goede ervaringen op een ander te projecteren. Jammer genoeg werkt dit niet. Hoe vaak heb ik dit al niet gezegd” ??….we blijven ons aan dezelfde mensen en aan hetzelfde gedrag ergeren. Geef aan dat je niets met iemands gesteun of gekreun of geklaag kunt. Vraag wat er concreet is wat je zou kunnen doen?

Werk en samenwerking wordt veelal verpersoonlijkt. We betrekken het succes van onze opdracht teveel op onszelf. Dit maakt oververmoeid en ook daardoor niet bespreekbaar.

Weerstanden en ergernissen kunnen alleen maar besproken worden op inhoud en proces en op de oorspronkelijke afspraak en verwachting.

Waarom ergeren we ons wel aan de ene en niet aan de andere persoon. Of waarom ergert een collega jou wel en een ander heeft daar totaal geen last van?

Ergernissen hebben allereerst te maken met onze verwachtingen. “ Zo zouden we het toch gaan doen?”

Maar ook met hoop: “ Zo zou ik onze samenwerking het prettigst vinden.”

En met behoefte: “ Kunnen we even stil zijn zodat ik iets af kan maken” ?

Door onze ergernissen te erkennen en te herkennen kunnen we onszelf en onze behoefte en hoop analyseren.

En daarmee kunnen we een keuze maken hoe we met de ander omgaan.

Samenwerking begint met afstemmening door middel van doorvragen. Een checklist om je voor te bereiden op een gesprek over ergernissen.

  • Wat gaan we doen?
  • Hoe gaan we het doen?
  • Wat is goed voor jou?
  • Waar zou ik mij aan kunnen ergeren? En waar erger jij je snel aan?
  • Doe vast een concept voorstel.
  • Check wanneer de ander vindt dat het goed is.
  • Zijn we nog iets vergeten?
  • Is onze afspraak expliciet genoeg?