Loomancoaching

scale up.jpgJe wilt je bedrijf naar de volgende fase brengen, maar beseft ook dat harder werken je niet verder brengt. Ánders werken wel. Dit zijn zeven tips om je start-up uit te bouwen naar een scale-up.

1. Karma-kapitalisme
Ondernemen met betekenis. Focus op betekenis én resultaat. Creëer welvaart en welzijn voor iedereen met wie je werkt en voor wie je werkt. Zet iets van betekenis in de wereld en draag bij aan positieve verandering van onze wereld.
2. Maak sales irrelevant met marketing
Marketing is vaak onderbelicht. Alle aandacht en energie gaat uit naar sales. Maar als je je marketing goed inricht, dan wordt sales een operationeel proces. Vaak is een salesproces lang en diffuus. Wat betekent het als de juiste klanten uit zichzelf op je virtuele voordeur kloppen?
3. Agile scaling up
Elke bedrijf moet snel en flexibel inspelen op veranderingen. Maar groter worden, betekent vaak ook meer processen en structuur. Dat staat haaks op vaak veranderen en snel groeien zonder drama op de werkvloer. Blijf daarom soepel en schaalbaar.
4. Winning the war on talent
De beste mensen werven, ontwikkelen en behouden. Het klinkt eenvoudig. En dat is het ook.
5. Let the customer fund your business
Groei vreet cash. Overweeg je om naar de bank te gaan voor een lening? Laat je klant je bedrijf financieren. Maar hoe doe je dat? Met andere businessmodellen!
6. Scaling up is topsport
Doorgroeien naar de volgende fase doe je er niet bij. Doorgroeien gebeurt ook niet vanzelf. Net als topsport moet je voor doorgroeien kiezen en een goede coach zoeken. En veel trainen.
7. Loving, living and learning
De menselijke maat van doorgroei. Je bedrijf verandert. De volgende fase stelt andere eisen aan jou als ondernemer en je managementteam. Zonder persoonlijke groei geen bedrijfsgroei. Dus ontwikkel jezelf en je team en leer, leer, leer. Leren is één van de belangrijkste kwaliteiten om te groeien. En leren gaat niet over hoeveel je leert. Het gaat over hoe goed je iets leert en daarna toepast in jouw bedrijf.

 

Bron: Sprout W.Muller